MMM Josip Štolcer Slavenski 12.5.2016. u 20 sati – VEČER LAUREATA – TOMISLAV OLIVER dobitnik Nagrade Grada Čakovca “Josip Štolcer Slavenski” za 2015. godinu

Četvrtak, 12.5.2016. u 20 sati

Centar za kulturu u 20,00 sati

VEČER LAUREATA

Tomislav Oliver

Complex Poetry (Kompleksna poezija)

ANSAMBL CANTUS

Berislav Šipuš, dirigent

tomislav oliver

Tomislav Oliver laureat Nagrade Grada Čakovca “Josip Štolcer Slavenski” za 2015. godinu

U Čakovcu će se od 10. do 12. svibnja 2016. održati 43. Majski muzički memorijal u čast Josipu Štolceru Slavenskom posvećen 120. obljetnici njegova rođenja. Rodni grad i Centar za kulturu pripremaju izuzetan program proslave. Nastupit će Zagrebačka filharmonija te Zbor i orkestar Muzičke akademije u Zagrebu.  

Ocjenjivački sud Nagrade Grada Čakovca “Josip Štolcer Slavenski”, u sastavu Iva Lovrec Štefanović (predsjednica), Trpimir Matasović, Petra Pavić, Krešimir Seletković, Mladen Tarbuk i Ladislav Varga,  u razmatranju je najkvalitetnijih novih djela hrvatskih skladatelja praizvedenih prošle godine imao zadaću odabrati laureata između brojnih uistinu kvalitetnih autora, čija su djela bila praizvedena u okviru 28. Muzičkog biennala Zagreb, 40. Osorskih glazbenih večeri, 52. Glazbene tribine Opatija, ali i u sklopu redovnih koncertnih programa diljem Hrvatske. U najuži izbor ušlo je petero skladatelja: Srećko Bradić (Requiem), Srđan Dedić (Puhački kvintet), Margareta Ferek-Petrić (Ordinary Madness), Davorin Kempf (Simfonijski stavak za orgulje i orkestar) i Tomislav Oliver (Complex Poetry).

Na sjednici održanoj 9. travnja 2016. jednoglasno je odlučeno da je dobitnik Nagrade Grada Čakovca “Josip Štolcer Slavenski” za 2015. godinu Tomislav Oliver. Nagradu za najbolje djelo hrvatskoga skladatelja praizvedeno u 2015. godini Oliver je dobio za skladbu Complex Poetry (Kompleksna poezija),  plesna suita za komorni ansambl, koju je u sklopu programa 28. Muzičkog biennala Zagreb 25. travnja 2015. praizveo ansambl Baleta Hrvatskog narodnog kazališta u Zagrebu uz Komorni ansambl Orkestra Opere HNK-a u Zagreb pod ravnanjem Ivana Josipa Skendera. Nagrada će laureatu biti uručena 12. svibnja 2016. u Čakovcu, u sklopu programa 43. Majskog muzičkog memorijala Josip Štolcer Slavenski.

Obrazloženje

Nastala na narudžbu Muzičkoga biennala Zagreb i praizvedena u koprodukciji s Hrvatskim narodnim kazalištem u Zagrebu, skladba Complex Poetry Tomislava Olivera osmišljena je kao sedmerostavačna plesna suita, prvi dio glazbenoga diptiha koji čini baletnu predstavu Kraljevi bogova, ostvarenu u koreografiji Pascala Touzeaua. Autonomija koju su pritom imali skladatelj i koreograf, svaki u svom segmentu pripreme predstave, Oliveru je omogućila skladanje djela koje nije strogo uvjetovano unaprijed zadanim dramaturškim i/ili scenskim elementima, pa je stoga ovo djelo može funkcionirati i u prvotnom okviru scenskog projekta, ali kao posve samostalno koncertno djelo.

Polazeći od ideja preuzetih iz spisa U pohvalu sjenâ Jun’ichira Tanazakija, Oliver u Kompleksnoj poeziji glazbom oslikava, propitkuje, sučeljava, ali i sjedinjuje naizgled nepomirljiva japanska i zapadnjačka poimanja života i umjetnosti – japansku smirenost i pritajenost nasuprot zapadnjačkoj prodornosti i aktivnosti. Ne robujući tradicionalnim skladateljsko-tehničkim konvencijama, Oliver stvara djelo koje neprestance istražuje sâm zvuk, a formalnu strukturu gradi dramaturgijom zvukovnih situacija, nadovezujući se tako idejno – premda ne nužno i estetički – na opus svojeg nekadašnjeg učitelja Marka Ruždjaka. Zvukovnost je ove inovativne partiture istodobno i glazbena i intelektualna – skladba se tako razvija od početne “zapadnjačke” dijalektičnosti do zaključne “japanske” apologije sjene.

Trpimir Matasović

tomislav oliver

Tomislav Oliver (Zagreb, 1987.) diplomirao je muzikologiju (2009.), a zatim i kompoziciju u razredu profesora Marka Ruždjaka (2011.) na Muzičkoj akademiji u Zagrebu. Bio je stipendist Rotary Cluba Zagreb, a 2010. primao je stimulaciju  fonda Rudolf i Margita Matz Hrvatskog društva skladatelja, za poticanje stvaralaštva mladih skladatelja. Za skladbu Obsidienne za komorni orkestar primio je 2011. godine Rektorovu nagradu Sveučilišta u Zagrebu, a osim u sezoni Cantus Ansambla, skladba je iste godine izvedena i na festivalu Unicum u Ljubljani te na 47. Glazbenoj tribini u Opatiji. Godine 2012. za istu je skladbu primio nagradu Stjepan Šulek. Autor je skladbi za solističke instrumente, komorne ansamble, instrumente i elektroniku te simfonijski orkestar. Usavršavao se na radionicama Međunarodne ljetne akademije Prag – Wien – Budapest, pod vodstvom Nigela Osbornea i Michaela Wendeberga (gdje je osvojio nagradu za skladbu III: Dancers to a Discordant System) te na skladateljskom seminaru International Week u Ljubljani, pod vodstvom Klausa Agera i Gyula Feketea. Od 2011.  zaposlen je kao asistent na Odsjeku za kompoziciju i glazbenu teoriju Muzičke akademije Sveučilišta u Zagrebu.

 

ANSAMBL CANTUS 1

ANSAMBL CANTUS

Započevši s djelovanjem 2001., u sklopu Muzičkog biennala Zagreb, Cantus Ansambl nastavio se razvijati kao visokokvalitetni ansambl za suvremenu glazbu, izvodeći samo ono što je i u međunarodnom kontekstu najbolje od najboljeg i najnovije od najnovijeg. Iz tog je razloga Cantus Ansambl sve do danas uspio zadržati ulogu predvodnika, ali i najaktivnijeg sudionika novoglazbene (hrvatske, regionalne, ali i međunarodne) scene. Istodobno je odlučio proširiti repertoar sve do početaka Novoga zvuka Stravinskog i Hindemitha, kako bi svojoj publici nadoknadio neke propuštene partiture. Od sezone 2006./2007. domaćin je vlastitog koncertnog ciklusa Cantus&Lisinski koji je postao živo sjecište ljubitelja glazbe. U suradnji s nizozemskom zakladom Gaudeamus, festivalom Gaudeamus Musik Week i Hrvatskom glazbenom mladeži održavao je radionice za mlade dirigente i skladatelje u Međunarodnom kulturnom centru u Grožnjanu, a sudjelovao je i u projektu Re: New Music te New Music: New Audience, u suradnji sa studentima Odsjeka za animirani film i nove medije ALU, te Muzičkim salonom SC-a. Gostovanje ansambla u Švedskoj 2006., u sklopu međunarodnog projekta Musical Links te „put oko svijeta“ koji je Cantus Ansambl odveo u Peking i Toronto, gdje je uspješno predstavio desetak partitura hrvatskih skladatelja 20. i 21. stoljeća, utrli su put međunarodnim suradnjama. Ansambl je u 2008. proglašen službenim ansamblom Međunarodnog društva za suvremenu glazbu (ISCM). U sezoni 2009./2010. održao je uspješan koncert u sklopu festivala BEMUS u Beogradu i prvi put gostovao u Velikoj Britaniji, na festivalu Sounds New u Canterburyju, a u sezoni 2010./2011. u koncertnom ciklusu pariškoga kompleksa Dôme des Invalides, u dvorani Tonhalle Düsseldorf, na festivalu Ensemblia u Mönchengladbachu te kao gost Centra “Paul Klee”u Bernu. Godine 2012. Cantus Ansambl je nastupio u sklopu jednog od najvećih svjetskih glazbenih festivala – Svibanjskog festivala kineskog Nacionalnog centra za izvedbene umjetnosti (NCPA May Music Festival). Za koncert u sklopu 58. splitskog ljeta 2012. Cantus Ansambl nagrađen je nagradom “Judita” koju dodjeljuje Slobodna Dalmacija. Nakon gostovanja na festivalu Culturescapes u Švicarskoj, te nastupa na Kogojevim danima u Sloveniji, ansambl je u studenom 2014. gostovao u Kanadi, gdje je na koncertima u Torontu, Ottawi, Montrealu i Kitcheneru predstavio glazbu 14 hrvatskih skladatelja.

BERISLAV SIPUS

Berislav Šipuš, dirigent, skladatelj. Usporedo sa studijem povijesti umjetnosti na zagrebačkom Filozofskom fakultetu studirao je i diplomirao kompoziciju (1987.) na Muzičkoj akademiji u Zagrebu u razredu prof. Stanka Horvata. U kompoziciji se usavršavao kod Gilberta Bosca u Udinama (1986.) te François–Bernarda Machea i Iannisa Xenakisa u Parizu (1987.).

Dirigiranje je usavršavao kod Vladimira Kranjčevića, Željka Brkanovića, Krešimira Šipuša i Milana Horvata.

Od 1979.–1982. stalni je pijanist–korepetitor Baleta HNK u Zagrebu, od 1987.–1989. nastavnik teorije glazbe na Glazbenom učilištu Elly Bašić u Zagrebu, od 1988.–1989. je pijanist–korepetitor u Bermuda Civic Ballet, a 1989. producent u Koncertnoj dvorani Vatroslava Lisinskog. 1989. započinje suradnju s Teatro alla Scala u Milanu, gdje je pijanist–korepetitor u Baletu (1989.– 1999.), dirigent orkestra u produkcijama Baleta (1997.–1999.), pijanist–korepetitor i asistent dirigentima u Operi (1999.–2001.). Istodobno je aktivan i u Zagrebu, osobito na Muzičkoj akademiji, gdje je predavač teorijskih predmeta (1988.–1989.), od 2008. docent, od 2005. izvanredni, a od 2009. redovni profesor na Odsjeku za kompoziciju i glazbenu teoriju. Također je producent Muzičkog biennala Zagreb (1987. i 1989.) i umjetnički direktor (od 1997. do 2011.).

Od 2001. do 2005. bio je ravnatelj Zagrebačke filharmonije i umjetnički voditelj ansambla Cantus. Od 2012. godine počasni je umjetnički voditelj tog ansambla. Od godine 2007. voditelj je i prvi dirigent Hrvatskog komornog orkestra. Bio je umjetnički direktor Osorskih glazbenih večeri (od 2009. do 2011.) te predsjednik–volonter Hrvatske glazbene mladeži. Od prosinca 2011. zamjenik je ministrice kulture Republike Hrvatske, od travnja 2015. do siječnja 2016. ministar.

Član je Hrvatskog društva skladatelja, a od svibnja 2012. i član suradnik Razreda za glazbenu umjetnost i muzikologiju HAZU.

ANSAMBL CANTUS I HDS

Ulaznica: 40,00 kuna, učenici, studenti, umirovljenici, organizirani posjet 20,00 kuna

Ovim programom završava proljetna sezona Tribine Čakovec četvrtkom.

 

 

Sva prava pridržana. 2014. Centar za kulturu Čakovec