RUSA TRAJKOVA – izložba slika – 13. – 26. lipnja 2013.

CENTAR ZA KULTURU ČAKOVEC

UČITELJSKI FAKULTET SVEUČILIŠTA U ZAGREBU – ODSJEK ČAKOVEC

Galerija Scheier, 13. – 26. lipnja 2013.

  • četvrtak, 13. lipnja 2013. u 19.00 sati – otvorenje izložbe

RUSA TRAJKOVA

ZIDOVI I PLES

SLIKE

ruasa trajkova 1

Slikarska platna s kadrovima plesnih koraka, blagi i meditativni zvukovi klavira Yanna Tiersena u videu, uredno posložene i ležerno odbačene plesne cipele, ekspresivne slikarske teksture živih i drečavih boja, … u prostornoj instalaciji Magarčev ples, stvaraju dojam da smo stupili na plesni odar upravo u trenutku kad je ples završio. U prostor je otisnut plesni pokret, kao što se, tijekom trajanja istoimenog performansa, na lice i tijelo autorice Ruse Trajkove otiskuje i videoprojekcija (s proteklim prizorima dokumentirane slikarske akcije) dok nijemo tijelom „priča“ priču.

Ovaj, riječima autorice, art happening, interdisciplinarno i multimedijalno uprizoren, ilustrira priču o antropomorfnom Magarcu koji je odlučio „biti“, a ne samo „postojati“, jer „postojanje je kratkog vijeka i čini se kao da ima rok trajanja, dok biti znači postati zauvijek!“. Ekstatička radost samospoznaje i konačnog oslobađanja od svih stega i usuda metaforički je sadržana u završnom plesnom činu. Ova autoreferencijalna, osobno i intimno motivirana priča samo je slikovit izraz retropsektivnih samopropitivanja autorice, njezinih traganja za dubljim smislom, izraz potrebe za samoodređenjem i konačno okršaj sa samom sobom.

Drugu priču pripovijeda kronološki stariji umjetnički projekt Ovom zidu se ne smije dozvoliti da progovori. Zid dimenzija 4×2 metra odraz je revolta i opscene želje za rušenjem svih zidova i barijera, onih zidanih materijalnih, ali i ljudskih i osobnih (emotivnih). Zid, kao svojevrstan work in progress, uključuje procesualnost kao konstruktivni element, što se očituje kroz izravnu uzročno-posljedičnu povezanost s dislocirano postavljenim „zidom“ u centru grada, na koji prolaznici pišu i crtkaraju. U istoimenom videu sadržan je i narativni moment u kojem autorica, kako sama kaže, „jezikom duše“, tj. neartikuliranim govorom, „priča sliku“.

RUSA TRAJKOVA

Obmana, Buđenje i Ljubav, riječima autorice, tri su tematske etape koje se mogu iščitati u oba rada.

Iako umjetničko obrazovanje i profesionalno djelovanje Ruse Trajkove prvenstveno zahvaća područje grafičkog dizajna (diplomirala je na Akademiji likovnih umjetnosti u Sarajevu, gdje upisuje i poslijediplomski studij s područja tipografije), Rusino umjetničko djelovanje uključuje mnogo širi dijapazon područja i disciplina i njihovih prožimanja – kao odraz interesa za suvremene umjetničke tendencije: od crteža i slikarstva, ilustracije, lutkarstva, scenografije i kostimografije, do videa, performansa i teksta.

Osim prisutnih utjecaja akcijskog slikarstva (autorica „aktivno“ sudjeluje u procesu slikanja: pleše i stvara u ritmu glazbe te snima svoje korake i poteze kistom), zatim prakse ready madea (u kojem odbačene cipele ispod slika i u prostoru nagovještaju oslobađanje od materijalnog, odnosno stremljenje duhovnom), ekspresionističkog kolorita i pop-artističke serijalnosti, evidentna je prisutnost novih medija, kako u procesu nastajanja (fotografija, mobitel, video), tako i u samom postupku kadriranja.

Kristina Horvat Blažinović

Sva prava pridržana. 2014. Centar za kulturu Čakovec