SMILJANA BREZOVEC MEŠTRIĆ – 23. veljače – 8. ožujka 2012.

Centar za kulturu Čakovec

izložbeni prostor, četvrtak 23. veljače 2012. u 19 sati – otvorenje izložbe

  • PROLAZNICI

keramoskulpture

 

Smiljana Brezovec Meštrić jedna je od vodećih hrvatskih keramičara, majstorica medija koji kontinuirano i dosljedno razvija u skulptorskom izrazu. Ovom izložbom predstavlja izbor radova nastalih tijekom nekoliko proteklih godina.

 

 

Sve na svijetu samo mijena jest

 

PROLAZNICI

Svaka je izložba prigoda za promišljanje i diskurs. Što se, kako se i zašto se radilo. Dokle se došlo u kontekstu osobnih nastojanja i globalnih mogućnosti. Izloženi radovi, izborom, postavom, vizualnom informacijom, umjetnikov su zalog diskursus publikom. Tekst koji čitate mali je doprinos toj komunikaciji toliko bitnoj zadogađanje umjetnosti.

Kad bismo što, kako i zašto, Smiljane Brezovec Meštrić, probali sažeti u jednu rečenicu, ona bi možda mogla glasiti ovako: Kako samu sebe ispričati u priči oblikovanoj glinom. I očekivano ta nam rečenica ni izdaleka ne bi bila dovoljna,ali za početak ona je sasvim točna.

KERAMIKA

Prvo što mi se čini bitnim u ovom mojem promišljanju Smiljaninog rada i izložbe, je medij keramike. Danas je doista deplasirano misliti o keramici kao isključivo o posudi. Jer ako glinom oblikujemo i mislimo upotrebni ili dekorativni predmet koji ćemo potom ispeći, keramika ostaje samo materijal. Ako ćemo, međutim, glinom oblikovati svoju misao, u postupku koji će biti dugotrajan, fizički zahtjevan, prljav, po zdravlje opasan, krajnje neizvjesan, ako ćemo poštivati zahtjevnu gramatiku i sintaksu kemijskih i fizikalnih zadatosti materijala, izazivati čaroliju eksperimenta, biti spremni slušati što nam glina govori…, u tom će slučaju keramika biti magični medij kojim smo oblikovali skulpturu, instalaciju, objekt (svoju misao). Na ovoj izložbi nema posuda.

 

 

Memento

 

Izložba predstavlja autoricu kao kiparicu koja koristi medij keramike da bi svoja kompleksna razmišljanja oblikovala rukama do laktova u zemlji, koju će kasnije prepustiti vatri i ostalim elementima, a na kraju opet preuzeti inicijativu i finiširati aplikacijama od boje, linije i teksta, da bi priča koju toliko voli bila ispričana. Jer autorica voli priču.

PRIČA

Ako pogledamo naslove izloženih radova (Sve na svijetu samo mijena jest, Platonove perle, Kvadratni metar moje prirode, Mali noćni razgovori…), postaje očito da bez obzira na medij (koji time ne postaje manje važan), smisao svakom pojedinom radu daje priča. Ona je refleksivna i asocijativna, općeljudska i duboko intimna.Ona je zapravo jedna, a svaki je rad njena epizoda. Priča je autoričin kontemplativni svijet. A taj svijet je bogat, jedinstven, neponovljiv. Sklonost priči uočljiva je činjenicom doslovnog pisanja po glinenoj podlozi. Ispisani tekst oscilira od biblijskih citata, preko novinskih isječaka do popisa za kupnju. I bez obzira na njegovu nesumnjivu egzistencijalnu metaforiku ozbiljnog ili ironičnog predznaka, ponekad tekst kao ispisana cjelina djeluje više dekorativno nego značenjem. Riječi i rečenice zapravo su crne linije zapletene na gruboj strukturi glinene površine, intimna ispovijed ugljene olovke neuništivoj zemljanoj podlozi. Ali opet, kad tekst iz dnevnog tiska zauzme mjesto molitve (Odred za obred), a shopping lista postane mantra (Memento), dogodi se sraz teksta i konteksta znakovitog učinka.

 

 

Odred za obred 

 

Ona druga, puno snažnija priča, nije ispisana riječima. Naznačena je u sukobu ili skladu oblika, boje i asocijativnih naslova. Upravo takvi naslovi otvaraju beskonačne mogućnosti tumačenja smisla oblikovanih cjelina. A tu smo ponovno u priči. Priči koja postaje monumentalna i od egzistencijalne igre postaje egzistencija sama. To se osobito odnosi na Kvadratni metar moje prirode.

IGRA

Osim asocijacija, neke priče su više taktilne prirode, pozivaju na dodir, promjenu, intervenciju. Zamišljene kao interaktivna igra, traže uvijek novu kombinaciju punog i praznog, svjetla i sjene, izazivaju gledaoca ne samo na mentalnu, već i fizičku reakciju u težnji ka dovršetku mada je unaprijed jasno da tako nešto ne postoji (Sve na svijetu samo mijena jest).

 

 

Platonove perle

 

U tom i nekim drugim radovima (Platonove perle, Crveni kvadrat…), a, ako malo bolje razmislimo u velikoj većini Smiljaninog opusa, poziv u priču zapravo je poziv na igru. Jedan od najvećih izazova, ali i najveće bogatstvo autorice je upravo sposobnost igranja, elementarne djetinje igre, kreativne i uvijek drugačije, ponavljane a opet različite. Tu međutim treba primijetiti da sloboda, inherentna igri nikad ne izlazi iz strogo zacrtanih okvira(pravila), najčešće kvadratnog oblika. Dominacija geometrije kvadrata i kruga vrlo je uočljiva. Ti samopostavljeni limiti vlastitog svijeta više su obrana nego ograničenje, oni određuju granice autonomije osobne slobode a time i sigurnosti. Ali opet, upravo su ti strogi kvadrati, elementi vrlo estetizirane igre (Sve na svijetu samo mijena jest, Mali noćni razgovori, Crveni kvadrat, Memento), upravo oni pozivaju na interaktivan odnos s publikom.

OBLIKOVANJE

Koliko god nam se možda čini da autorica svoje teme (priču i igru), oblikuje u strogim okvirima uredno posloženih kvadrata, koliko god se ta apstraktna geometričnost nameće možda kao primarni estetski kriterij, ipak umjetnica nas uvijek vraća u figuraciju, naglašavajući tenziju (misao), u međuprostorima oblika i smisla. Time ostavlja prostora za mentalni i emocionalni diskurs s publikom, što je uostalom i namjera i smisao izložbe.

 

 

Igram se linijom, linija se igra sa mnom

 

Okruženi smo skulpturom, objektima u prostoru ili na zidovima, instalacijom. Pozvani smo na šetnju, igru, zaintrigirani pričom. Nekoliko posljednjih radova, međutim (Igram se linijom, linija se igra sa mnom, Kvadratni metar moje prirode, Prolaznici), predstavlja pomalo drugačiji pristup oblikovanju, ukazuje na novi aspekt promišljanja i medija i igre i priče. Nova koncepcija donosi usredotočenost na temu bez suvišne naracije, jednostavno oblikovanje fokusirano na osnovnu, jasno izraženu ideju. Priča koju autorica razvija tako je svedena na svoju bit, igra dovedena do vrhunca. Jer svaki je crtež ili pismo zapravo linija u različitim manifestacijama igre, svaka glina zapravo je prah na koji se svodi naša egzistencija, a prolaznost sastavni dio vječnosti. I bez obzira što kvadratura i dalje postoji, svedena je na primjerenu simboliku (zemlja, ogledalo, tlo), a ne na zaštitnički ili ograničavajući okvir. Osobito je to vidljivo u Prolaznicima, koji su zaista i doslovno iskorak iz okvira, a u odnosu na kontekst, možda i prvi korak u neizvjesno.

 

 

Prolaznici

 

PROLAZNICI

Radi se o instalaciji koja se slobodno razvija u prostoru, bez kvadratnih okvira, bez tekstualnih opterećenja. Virtualna publika slobodno korača, zastajkuje, vrluda, bez straha od krivog smjera, neopterećena očekivanjima drugih, hrabro se događa. Hrabri koraci jesu keramičke cipele raznih veličina, modela i broja, jesu iznošene i nove, muške ženske i dječje, ali oni su prije svega metafora čitavog umjetničkog opusa pred nama. Slikovita priča o razvoju umjetničkih nastojanja i mogućnosti, ispričana korak po korak, iskreno i pošteno, ali prije svega sa uzlaznom putanjom.

                                                                                                                                  Ksenija Kipke

 

ŽIVOTOPIS

Smiljana Brezovec Meštrić rođena je 1962. godine u Prelogu. Keramikom se bavi od 1996.godine. Educirala se u Studiju za keramiku Blaženke Šoić Štebih, usavršavala na mnogobrojnim kolonijama, studijskim putovanjima, stručnim seminarima – raku tehnike kod Gustava Weissa. Izlagala na pet samostalnih i osamadesetak skupnih izložbi. Njeni radovi nalaze se u zbirkama muzeja Koprivnice, Našica, Pule, te privatnim zbirkama. Član je Hrvatske udruge likovnih umjetnika primijenjenih umjetnosti ULUPUH; Hrvatskog društva likovnih umjetnika – HDLU; i Hrvatske zajednice samostalnih umjetnika – HZSU ( od 2002.g.). Živi i radi kao samostalna umjetnica u Varaždinu.

Adresa i kontakt: Varaždin, H. Krizmana 2a, 091- 572 9612

 

UMJETNIČKE KOLONIJE

2003. Našice Kolonija umjetničke keramike «Hinko Juhn»

2005. Samobor Sveti Martin pod Okićem – Raku kolonija

2006. Vodnjan ARTE IN SITU Međunarodna kolonija umjetničke keramike, Casa Rosina Dignano

2009. Koprivnica 1.Međunarodna kolonija umjetničke keramike – Ješkovo 2009.

Tinjan TIOLA1.Međunarodna keramičarska kolonija

2010. Koprivnica 2.Međunarodna kolonija umjetničke keramike – Ješkovo 2010.

Vitez BIH 1.Međunarodna kolonija umjetničke keramike – Udruga Artist – Sv.Rafael

2011. Koprivnica 3.Međunarodna kolonija umjetničke keramike – Ješkovo 2011.

NAGRADE I PRIZNANJA

1997. Varaždin Priznanje autoru debitantu, na izložbi „Hommage baroku“

1998. Rad objavljen u njemačkom časopisu „Neue Keramik“

2002. Zagreb Otkupna nagrada grada Pule, na izložbi „Flower vases2002.“

2003. Varaždinska televizija snimila dokumentarni film:

Smiljana Brezovec Meštrić – Umjetnik u gradu

2003. Rab Počasna diploma, na izložbi „Ceramic plates 03“

2004. Zagreb 1.nagrada na susretu kipara, Kulturni centar Centra Kaptol

SAMOSTALNE IZLOŽBE

2002. Varaždin Mala plastika u keramici – TZ Varaždin i GM Varaždin: Kuća Padovec

2003. Varaždin Proljetni bestijarij – TZ Varaždin: Kuća Padovec

2003. Biograd n/m Ljeto u galeriji – Gradska galerija Biograd

2008. Zagreb Portret galerija – LIKUM

2012. Čakovec Prolaznici – Izložbeni prostor Centra za kulturu

SKUPNE IZLOŽBE

među inima

1997. Varaždin 1. međunarodna izložba keramike «Hommage baroku» – Gradski muzej Varaždin

Zagreb 5. svjetski triennale male keramike – ULUPUH, MGC, HDLU

2001. Ajdovščina Mednarodni keramično-slikarski «EX TEMPORE» 2001.

Zagreb Izložba «Novi članovi ULUPUH-a» – Galerija ULUPUH

2002. Čakovec Crtež precizirana misao – Centar za kulturu (HDLU Varaždin)

Zagreb Međunarodna izložba keramike «Flower vases 2002.»

2003. Zadar Međunarodna izložba keramike «Flower vases 2002.» – Gradska loža

Sisak «Keramika Sisak 1700» Međunarodna humanitarna umjetnička izložba

Dom kulture Kristalna kocka vedrine

Ludbreg Izložba članova HDLU-a Varaždin – Dvorac Batthyany

Rab Međunarodna izložba «Ceramic plates ’03» – Knežev dvor Rab

2004. Varaždin APSOLUTNO BAROK – Vila Oršić; HDLU Varaždin

Zagreb Susret kipara – Kulturni centar KAPTOL

2005. Zagreb EROTIKA ILI UTOPIJA – Galerija ULUPUH

Zadar EROTIKA ILI UTOPIJA – Kapetanova kula

2006. Zagreb KERAMIČKA PLOČA: Polje asocijacije, naracije i akcije – Galerija ULUPUH

2007. Zagreb Oblik, zvuk, svjetlo, pokret… i keramika kao koncept – Galerija ULUPUH

Vukovar HDLU Varaždin – Galerija grada Vukovara

Opatija LILIPUT CERAMICS – Umjetnički paviljon Juraj Šporer

2008. Zagreb DODIRNI ME ! – Galerija ZVONIMIR – M O R H – ULUPUH

Rovinj LILIPUT CERAMICS – Multimedijalni centar grada Rovinja

Rijeka KERAMIČKA PLOČA: Polje asocijacije, naracije i akcije – Galerija Juraj Klović

2009. Koprivnica Tragom Zemlje – Povratak pevca, Galerija KOPRIVNICA – Muzej grada Koprivnice

Zagreb Top 100 – suvremen hrvatska keramika – Galerija Zvonimir, MORH – ULUPUH

2010. Bakar RAKU PARTY Margaretino leto 2010 – Crkva svete Margarete

2011. Zagreb Vatra-zemlja-voda-zrak – Galerija Ulrich, ULUPUH

Virovitica Vatra-zemlja-voda-zrak – Gradski muzej, ULUPUH

Sarajevo Top 100 – suvremena hrvatska keramika – Gradska galerija Collegium Artisticum

2012. Zagreb Izazov linije u keramici – Galerija Vladimir Filakovac – ULUPUH

Krapina Maske – Galerija grada Krapine

Zagreb LILIPUT CERAMICS – Galerija Zvonimir, MORH

 

 

Sva prava pridržana. 2014. Centar za kulturu Čakovec