- Galerija Centra za kulturu Čakovec / četvrtak / 7. prosinca 2023. / 19.00 sati / otvorenje
LIDIJA ŠELER
Ikebana
Među hrvatskim slikarima različitih generacija postoji uvjerljiva i prepoznatljiva linija tradicije gestualne i lirske apstrakcije – kao i različitih inačica apstraktnog i postapstraktnog ekspresionizma – u koju se slike Lidije Šeler jednim dijelom savršeno uklapaju. Lidija Šeler se u hrvatskom slikarstvu javlja početkom devedesetih godina 20. stoljeća među mladom generacijom slikara, uspostavivši od početka drugačiji slikarski izričaj i senzibilitet; nakon što je Nova slika već počela silaziti s povijesne pozornice, a postmoderni je načini reciklaže i citatnosti nisu zanimali.
Lidijino je slikarstvo duboko osobno transformirano nasljeđe apstraktnog ekspresionizma, enformela, siromašnog i gestualnog slikarstva jer svi ti elementi u pojedinim ciklusima ili djelima postoje, ali to opet neće biti potpuna anatomija njezina slikarstva. Lidiju Šeler zanima procesualnost u slikanju i sâm čin slikanja kao takav, ali ju jednako tako zanima duhovna strana apstraktne slike, gdje je slikanje jedan oblik meditacije, što ju vezuje uz senzibilitet i umjetnički credo Marka Tobeyja, koji je također prihvatio koncept Fluxusa, zen-filozofije i ideje beskonačnosti slikane matrice, tzv. otvorenog djela, koje u našoj mentalnoj slici nema granica.
Njezino slikarstvo, dakle, nije mimetično i ono ne oponaša prirodu na narativan način, ali Priroda kao takva, s rasponom prirodnih i meteoroloških fenomena, kao i godišnjih doba postoji u njezinim slikama na emotivnom i energetskom nivou, koji su promatraču približeni odabirom određenog kolorita. Uvijek u nekim fragmentima teksture slike osjećamo i prepoznajemo intimnu naraciju umjetnice, utisnutu u sliku u dovoljnoj mjeri da u promatraču probudi empatijsko-emotivnu reakciju ushićenja ili smirenja.
Svi su se ti preduvjeti morali stvoriti i dogoditi kroz godine da bi umjetnica sasvim prirodno došla i vratila se do možda najdubljeg utjecaja i sloja koji je dugo postojao u njezinu biću – a to je njezin prvi susret s japanskim poimanjem estetike u ranom djetinjstvu, kada ju je mama vodila na tečaj ikebane. „Tada sam samo upijala, a sad shvaćam koliko je to iskustvo bilo prijelomno za formiranje mojeg likovnog pisma“ (Lidija Šeler). Te savršene, asimetrične „neuravnotežene ravnoteže“ (L. Šeler) koje stvaraju dramu i u najmanjem krokiju, proizašle su iz tog ranog dodira s dijelom japanske kulture i dovele ju na kraju do Japana, gdje je izlagala na jednoj grupnoj izložbi i to upravo u japanskoj tradicionalnoj kući.
Boravak na slikarskoj radionici u Japanu 2013. godine omogućio joj je idealni sinkronicitet između njezina umjetničkog zrenja i doživljaja kulture koja joj je intuitivno bila vrlo bliska. Iskustvo doživljaja prirode Japana, pogleda na planinu Fidji, njihova likovnog razmišljanja i apstrahiranja svijeta na tek nekoliko bitnih stvari iznimno je obogatilo Lidijino slikarstvo: specifična ugođenost prirodnih elemenata Japana stvorili su poseban naboj u njezinom tadašnjem ciklusu sliko-kolaža i kaligrafskih crteža na drvenim kutijama. Ta japanska ideja da se iz pretjeranog i neurednog obilja prirode ritualno, sa zahvalnošću uzme i uspostavi reducirana harmonija i ljepota u potpunosti korespondira s likovnim senzibilitetom Lidije Šeler u kontinuitetu, do danas. Za japansku filozofiju nema razlike u mediju pomoću kojega prilazimo prirodi – je li to linijski istanjena masa cvjetne peteljke, grane ili poteza kistom i tušem na papiru. Lidija Šeler likovnim je postupcima – ali i razinom energetskog sklada – u ovom trenutku vrlo blizu autentičnom savršenstvu ikebane, iako se ono uči i usavršava cijeli ljudski vijek.
Iva Körbler
Lidija Šeler rođena 14. srpnja 1965. u Sisku.
Maturirala je u Centru za jezike u Zagrebu 1985. godine, a diplomirala na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu u klasi prof. Miroslava Šuteja 1989. godine.
Izlaže od 1986. godine, i boravi na studijskim putovanjima u Indiji na Faculty of Fine Arts u Barodt, u Francuskoj na Cité Internationale des Arts u Parizu te u Portugalu, Kini, Kubi, Izraelu, Indoneziji, Japanu i brojnim drugim zemljama.
Dobitnica je Premije za slikarstvo na Salonu mladih 1988. godine i nagrade Nacionalne i sveučilišne knjižnice na Hrvatskom trijenalu crteža 1999. godine. Njezini radovi nalaze se u fundusu Nacionalnog muzeja moderne umjetnosti u Zagrebu, Muzeja moderne i suvremene umjetnosti u Rijeci, Nacionalne i sveučilišne knjižnice u Zagrebu, Gradskog muzeja Varaždin, Međunarodne zbirke grada Wolfsberga u Austriji, Kineskog nacionalnog muzeja umjetnosti, kao i Pekinškog međunarodnog umjetničkog bijenala na kojem je predstavljala Hrvatsku 2005. godine. O radu Lidije Šeler snimljen je 2009. godine kratki dokumentarni film u produkciji HRT-a u kojem su prikazani njeni radovi nastali u periodu 1984. do 2009. godine.
Živi i radi u Zagrebu.
Kontakt: lidaluna7@gmail.com
Samostalne izložbe
- Zagreb, Galerija Mala, Muzika
- Baroda, India, Akademija likovnih umjetnosti, Vrata percepcije
Zagreb, Galerija Buljat, Atlantida
Veli Lošinj, Galerija La Nave Va, Sličice
- Zagreb, Hrvatsko narodno kazalište, Kolaži
Varaždin, Gradski muzej, Radost življenja
Zagreb, Galerija Karas, Sunce
Mali Lošinj, Narodno sveučilište, Kolaži
- Zagreb, Galerija Miroslav Kraljević, Na ladanju
Zagreb, Galerija Nova, Eldorado
- Wolfsberg, Austria, Gradska galerija, Snovi
- Svetvinčenat, Šikuci machine
Rijeka, Art Club Gal
- Zagreb, Galerija Canvas, Die Blaue Stunde
Split, DIT, Jutro s anđelom
- Erste Club, Rijeka
- Vis, Multimedijalni centar Otok
- Korčula, Galerija Vapor
Rijeka, Galerija Kortil, Rapsodija u suton
- Šibenik, Galerija svetog Krševana
Zagreb, Galerija Vladimir Bužančić, Proljetni demoni
Brijuni, Crkva svetog Roka, Vignettes
- Labin, Galerija Alvona
Palmižana, Galerija Meneghello, Otočni haiku
Zagreb, Rezidencija veleposlanika Francuske, g. Jeromea Pasquieira
- Bol na Braču, Galerija Branislav Dešković
- Zagreb, Galerija Badrov, My little CHINA book
Zagreb, Kulturni krug
- Zagreb, Galerija Mazuth, Jutro na Pacifiku
Zagreb, Galerija Idealni grad, San o Kurosawi
- Zagreb, Radnička galerija, Petrichor – miris zemlje poslije kiše
- Zagreb, Galerija Josip Račić, Nacionalni muzej moderne umjetnosti, Krici i šaputanja
- Sisak, Gradska galerija Striegl, Ikebana
Grupne izložbe (izbor) i nagrade
- Zagreb, Salon mladih, Premija za slikarstvo
Rijeka, Bijenale mladih
- Zagreb, Četvrti trijenale hrvatskog kiparstva
- Otočec, Bijenale slovenske grafike / Hrvatska grafika Croatian Graphic Arts (izbor: Igor Zidić)
- Zagreb, Moderna galerija, Nova hrvatska umjetnost, 14. Zagrebačka izložba crteža
- Lisabon, Portugal, Bijenale mladih stvaralaca Mediterana
Poreč, Porečki anale
- Rijeka, Muzej moderne i suvremene umjetnosti, 6. Hrvatski suvremeni crtež (izložba je
putovala u Peking, Ljubljanu, Lisabon, Kairo
- Zagreb, Galerija SC, U klasi profesora Šuteja (grupna izložba bivših studenata prof.
Šuteja
Zagreb, Gliptoteka HAZU, Trijenale hrvatskog kiparstva
- Zagreb, Nagrada Nacionalne i sveučilišne knjižnice, Hrvatski trijenale crteža
- Zagreb, HDLU, U susret Vukovarskom salonu
- RTL, Izložba slika eminentnih hrvatskih suvremenih slikara
- HPB, Grand Prix za slikarstvo
- Peking, Kina, Međunarodni umjetnički bijenale (predstavljala Hrvatsku uz Dubravku
Rakoci u izboru HDLU-a)
- Beč, Austrija, Novomatic Forum grupna izložba: Kuliš, Milenković, Šeler
- Japan, Galerija Sudo, Odawara
Rovinj, Likovna kolonija
- Rovinj, Likovna kolonija, Počasna nagrada „Zora Matić“
- Trst, Civico Museo Revoltella, Suvremeno hrvatsko slikarstvo –
između figuracije i apstrakcije
0 comments on “LIDIJA ŠELER / Ikebana / Galerija Centra za kulturu Čakovec / 7. prosinca 2023. – 22. siječnja 2024.”