četvrtak, 3. listopada u 20.00 sati

Početak sezone – Tribina Čakovec četvrtkom

Emmerich Kálmán: GROFICA MARICA

100. godina od prve izvedbe

Ansambl predstave

Grofica Marica: Lidija Horvat Dunjko, Tanja Ruždjak
Knez Morescu, Dragomir Populescu: Nenad Tudaković, Zvonimir Ivanović
Barun Koloman Župan: Ronald Braus
Grof Tassilo Endrödy – Wittenburg: Siniša Galović, Matic Zakonjšek, Igor Krišto
Liza: Irma Dragičević, Blanka Tkalčić
Karl Stephan Liebenberg: Dorian Stipčić
Kneginja Božena Cuddenstein zu Chlumetz: Beti Lučić
Wurzinger: Marinko Leš
Čekko: Zvonimir Ivanović, Dejan Jakovljević
Manja: Blanka Tkalčić
Primaš Pišta: Petar Mumlek

Zbor učenika odjela za solopjevanje Glazbene škole u Varaždinu

Plešu polaznice Udruge klasičnog baleta Vindija

Komorni orkestar

Koprodukcija s Operom b.b.

Kažu da ne prođe ni minuta a da se negdje na svijetu ne začuje glazba Emmericha Imrea Kalmana, bilo s pozornice ili televizije, radia, nekog gala koncerta. Kad je Kalman bio sasvim mali, sakrio bi se pod obiteljskim klavirom i slušao nadarenu sestru Vilmu kako vježba. Kalmanova majka, rođena u Varaždinu, u židovskoj obitelji, u roditeljskoj kući naučila je svirati klavir. Još kao četverogodišnje dijete, motao bi se uvijek u blizini i kad bi virtuozni violinist Ferenc Liedl za ljetnog razdoblja iznajmljivao sobu kod Kalmanovih, ne bi li u miru vježbao za koncerte u budimpeštanskoj operi i filharmoniji. Mali je Kalman mogao otpjevati melodiju čitave Lisztove Druge Mađarske simfonije, što je violinista impresioniralo. Sa šesnaest je godina od vlastite ušteđevine kupio klavir. Iako ga je otac prisiljavao da upiše Pravni fakultet, nije se želio odvojiti od glazbe i konačno će potajno od roditelja položiti ispit kojim će biti primljen na Glazbenu akademiju. Po diplomi posvetio se pisanju klasičnih muzičkih djela, ali ogorčen odbijanjem kod izdavača i pritiskom životnih okolnosti upustio se u skladanje u “neozbiljnom” žanru operete, kojom će otad pokoriti publiku od Austrije do Australije, dok bi nerijetko cijeli grad slijedećeg jutra pjevušio premijerne glazbene brojeve. Taj trijumfalni pohod kao da ni svjetski rat nije mogao spriječiti, 1944. godine “Grofica Marica” bila je izvedena čak i na finskom frontu, pred publikom od 8000 vojnika koji tko zna koliko nisu dobili odsustvo s fronta, donoseći dašak radosti trenutka i optimizma nad životom.

“Grofica Marica” njegovo je publici vjerojatno najomiljenije djelo. Premijerno je izvedena 1924.godine u Beču, uz 374 reprizne izvedbe, postavši jednim od najvećih kazališnih hitova u Beču, a gotovo svaki glazbeni broj munjevito je postajao hit. Praćena klasičnim elementima operetne naracije poput zamjene identiteta, postojanja romantičnog para, motiva ljubavi i očajanja, u okviru nekoliko godina “Groficu  Maricu” postavila je svaka svjetska kazališna prijestolnica. Nositelj radnje je romantični duo grofice Marice i grofa Tassila (soprano i tenor), a zbivanja pokreće i komički duo (soprano i tenor) praćen plejadom raznolikih komičnih i ozbiljnih pomoćnih karaktera. Glazbeno, romantični duo kreće se u romantičnom repertoaru teških orkestracija i ekstremnih vokalnih zahtjeva visokog raspona soprana te koloraturnih soprana, kao i iznimmo visokog raspona za tenor.

Iznimno svestran i talentiran kompozitor, u najširoj percepciji slovi ipak kao kralj čardaša. Jedan od najpoznatijih izvanrednih čardaša Kalmanovog opusa svakako je arija naslovne junakinje koju izvodi u finalu prvog čina.

Kada je “Grofica Marica” bila premijerno izvedena, izvedba je trajala oko šest i pol sati jer su se, u skladu s praksom tog vremena, zbog oduševljenja publike neprestano ponavljale već izvedene točke. Zsupánovom iznimno popularnom arijom, “Komm mit nach Varasdin”, Varaždin je trajno postao dio Maričine svjetske ostavštine, kao što je i Marica ugrađena u živući kulturni i povijesni identitet Varaždina.

Informacije o predstavi: Hrvatsko Narodno Kazalište u Varaždinu

ULAZNICA: 12,00 €

10.00 € / učenici (10 i više), studenti, umirovljenici, organizirani posjet (10 i više)