Centar za kulturu Čakovec / izložbeni prostor / četvrtak 15. travnja 2021. u 19.00 sati / otvorenje izložbe

Trajanje: 15.4. – 9.5.2021.

VEDRAN RUŽIĆ

PROBA ORKESTRA

Gost: Davor Hrvoj, fotografgije

Partitura za orkestar, detalj

Prije nešto više od godinu dana, Hrvatsku i svijet zahvatio je scenarij koji smo dotad bili navikli gledati u filmovima odnosno čitati u romanima katastrofe. Epidemija korona virusa zaustavila je dotadašnji način života i nametnula novi u kojem je otežan rad i djelovanje brojnih skupina ljudi. Jedna od njih su umjetnici, posebice oni izvedbeni, kojima je lockdown možda pružio mir potreban za introspekciju i autorefleksiju, ali je prekinuo sponu između njih i publike u kojoj izvedbena umjetnost ostvaruje svoj puni potencijal. Izložbom „Proba orkestra“ riječki jazz glazbenik i vizualni umjetnik Vedran Ružić problematizira onemogućenost glazbenih umjetnika da izvode svoja djela i bave se odabranom umjetnošću u vrijeme – kako ga autor naziva – koronaizma. Koncertne dvorane i prostori zjape prazni, baš kao i Ružićevi notni zapisi čija se crtovlja sastoje od nizova čavala, bodljikave žice i testnih epruveta. Ružićevi radovi popraćeni su fotografijama novinara i autora radijskih emisija o jazzu Davora Hrvoja koje prikazuju glazbenike i njihove instrumente u trenutku stanke između dviju izvedbi ili nakon koncerta. Opisana stanka može se simbolički proširiti na stanje limba u kojem su se glazbenici danas zatekli, onemogućeni da se bave svojim poslom i krenu naprijed. Jedino što možemo poželjeti jest da to stanje limba – za sve nas – čim prije završi.

Maja Žvorc, mag. hist. art.

 

U  vremenu koronaizma, ako ga slobodno možemo nazvati tako, nastala je duga glazbena pauza pod znakom korone. U glazbi korona označava produljenje tišine za duljinu trajanja tona, akorda ili stanke koju određuje dirigent pri izvedbi djela ili osjećaj izvoditelja. Ove bi posljednje riječi poneki mogli shvatiti i na način da je „režiser“ lock-downa, osoba koja iz sjene u čestim slučajevima dirigira izvoditeljima-narodu ritam ponašanja. U tom sve glasnijem redu negodovanja naroda našli su se i umjetnici, ovoga puta „nevidljivi“ glazbenici koju su nekoć imali probe orkestra gdje je svaki zadržavao karakterni opis sebe i, nakon silnih živčanih probi, međusobnih predbacivanja, oštrih pogledavanja, spletkarenja, mrzovolje i škicanja na sat da napokon odjekne kraj probe. No, na posljetku u zvuku kolektiva ipak je muzika pobijedila sve. Svi su zaboravili na negativno iza njih i bila je bitna samo muzika i kako će ona doprijeti do ljudi.

…Sve je nekako stalo, a sada ni onih prijeko potrebnih probi više nema. Glazbenici su ostali doma, a njihovi stalci za note u dvorani za probe vezani su lokotom na okupu baš poput ugostiteljskih stolova i stolaca.

U dugom taktu tišine – iščekivanja svirke – našli smo se Davor Hrvoj i ja da ovom izložbom prezentiramo ono nešto što treperi prije i poslije koncerta, vidljivo samo onima koji se time bave, cjeloživotnim radom na poboljšanju zvuka.

Pomalo aktivistički radovi serije „Proba orkestra“ prikazuju često puta neuočene detalje koji se iz publike manje mogu doživjeti. Tako su se tu našli motivi bodljikava prazna crtovlja notnog zapisa, trube zatvorene u koferu na ulici, tlocrta stana života u „zarobljeništvu“ gdje i susjedi brane da se glazbenik bavi svojim poslom u svome domu govoreći da im smeta vježbanje, notna crtovlja načinjena od bodljikave žice zabranjene melodije, trombon koji je polegnut na praznim sjedalima za publiku.

U seriji pod nazivom „Forbidden Melody“ krenuo sam s korištenjem recikliranih materijala koje sam našao u „zarobljeništvu“ stana za vrijeme prvoga lock-downa. Tako sam u budnom iščekivanju sretnijih dana odlučio iskoristiti stare police i vratašca iz kuhinje, plahte s kreveta, izrezivati članke iz medija, iskoristiti nešto pijeska i nekoliko vreća cementa kao i čavle iz podruma te odlučio napraviti seriju radova koja opisuje zabranjenu melodiju stanja cijeloga društva. Tako su nastali novi radovi inspirirani patnjom glazbenika nadovezujući se na poznati kultni film Federica Fellinija „Prova d’orchestra“.

U razmišljanju stvaranja konkretnoga koncepta nedostajala mi je osoba koja jazz glazbenike poznaje u dušu. Našao sam ju u dugogodišnjem prijatelju i mentoru za jazz Davoru Hrvoju čiju sam knjigu „Jazz vibrations“ započeo čitati nekoliko mjeseci ranije. Inače umjetnički voditelj jazz projekata HDS-a i prepoznatljiv glas i stas u emisijama Vrijeme je za jazz na Hrvatskoj televiziji te Vrijeme za jazz i Cro-jazz na Hrvatskom radiju, bavi se niz godina umjetničkom fotografijom, a specijalizirao se za portrete jazz glazbenika koje poput vječitog studenta prati na pozornicama po Hrvatskoj i svijetu. Zamolio sam ga da mi pošalje one fotografije koje je radio u želji za prikazom stanja na probama, odnosno iščekivanja početka koncerta, tren koji je svim glazbenicima napet i drži ih na životu. Fotografije detalja napete tišine, detalja samotno napuštenih instrumenata, pognutih glava glazbenika u kontemplaciji, dirigenta koji je ostao bez orkestra ali poriv da radi ono za što je rođen jači je od toga pa je odlučio ravnati zvijezdama… Zajedno smo probirali fotografije za izložbu gradeći razgovor mojih radova u izričaju „arte povere“, pomalo meditativnih, iako u zadržavanju samo crno-bijelih nijansi, te njegovih fotografija u živim bojama s motivom prelaska glazbenika u tišinu i iščekivanje…

Proba d’orchestra možda i prvi put kao proba bez glazbe.

Partitura za orkestar

 

Vedran Ružić (26.8.1986., Rijeka) vizualni je umjetnik i jazz-glazbenik (kontrabas i bas gitara). Pohađao je Jazz konzervatorij u Klagenfurtu, a diplomirao 2018. godine na Akademiji primijenjenih umjetnosti u Rijeci, smjer slikarstvo. Iza sebe ima trideset samostalnih i desetak zajedničkih izložbi u galerijama u Hrvatskoj i inozemstvu. Posljednjih nekoliko godina fokusirao se na izvedbu serijala slika i skulptura s ciljem povezivanja umjetnosti. Autor je četiri jazz-albuma i dobitnik nagrade Porin.

Vedran je izlagao u Hrvatskoj i inozemstvu već na drugoj godini pohađanja Akademije, a kako mu se studij bližio kraju, izložbe su postajale sve učestalije. Kao aktivni student na oba polja umjetnosti (slikarstvo i glazba), odlučio je napraviti art film “Spiritual Market” u suradnji s redateljima Irom Tomić i Johnom Kardumom, te se u tom projektu okušao kao performer-glumac i kao scenarist. Za taj projekt paralelno je radio scenarij i komponirao glazbu za svoj album. Snimivši album u studiju, odlučio je napraviti istoimeni art film na “zabačenim i zaboravljenim” lokalitetima duž cijele hrvatske obale. Naposljetku, u izrazito teškoj konkurenciji, osvojio je Porina za najbolji jazz album 2017. godine.

Akademija primijenjenih umjetnosti dodijelila mu je 2018. godine Posebno priznanje za aktivan rad. Nakon što je uspješno povezao jazz koncert i art film, odlučio je napraviti projekt Libertin sa jazz kvartetom i troje suvremenih plesača. Za taj je projekt prvo napravio scenarij, potom komponirao i snimio glazbu u studiju te konačno radio probe sa suvremenim plesačima (Nastasja Štefanić, Karolina Šuša, Marko Kalc). Projekt je završen 2019. godine a opisuje životni put u tri čina: Postanak – Obiteljski san – Libertin. Posljednji čin je onaj u kojemu se napokon odvažimo biti krojači svojega života.

Cijelo to vrijeme Ružić istražuje kako glazbenici vide boje kroz tonove, akorde, oblike; te naposljetku održava niz predavanja pod nazivom Povezivanje glazbe i slikarstva ― što je na koncu bila i tema njegovog diplomskog rada.

Većinom izlaže samostalno na konceptu povezivanja vizualne umjetnosti i glazbe.

Godine 2020. odlazi u Berlin na rezidenciju u „Institut Fur Alles Mogliche“ gdje boravi mjesec dana u stvaranju nove serije i istraživanju muzeja, galerija te jazz klubova.

Partitura za orkestar u b molu, 95×130 cm, akril na škartiranom platnu, 2021.

Izabrane samostalne izložbe u Hrvatskoj

  • Izabrane samostalne izložbe u Hrvatskoj
  • 2014. “Mačak z Voloskega”, Umjetnički paviljon Juraj Šporer, Opatija
  • 2015. „Kolori s Kvarnera”, Zavičajni muzej, Buzet
  • 2017. “Mačak iz Voloskega i druge priče”, Gradska galerija Crikvenica
  • 2017. „Koncertualna umjetnost“, Galerija La Cisterna, Mošćenička Draga
  • 2018. „Koncertualna umjetnost“, Galerija „Galerijica“, Matulji
  • 2018. „Night Speaking“, Galerija Sv.Krševan, Šibenik
  • 2018. „Koncertualna umjetnost“, Galerija Sv.Nikola, Malinska
  • 2019. „Kromatske partiture“, Galerija Krsto Hegedušić, Petrinja
  • 2019. „Kromatske parituture“, Galerija sv. Krševan, Šibenik
  • 2019. „Sculptures“, Kazališno-koncertnadvorana “Ivana Brlić – Mažuranić”, Sl. Brod
  • 2019. „Kromatske parititure“, Galerija sv. Trojice, Kastav
  • 2019. „Wagner i kromatske partiture“, Galerija Greta, Zagreb
  • 2020. „Forbidden melody“, Zavičajni muzej Buzet
  • 2020. „Wagner“, Galerija Lapidarij Omišalj
  • 2020. „Forbidden melody“, Galerija Zlati Ajngel, Varaždin
  • 2020. „Forbidden melody“, galerija Pik, Rab
  • 2020. “Wagner“, Galerija Alvona, Labin
  • 2020. “Forbidden Melody“, EXPORTDRVO, Rijeka
  • 2020. “Forbidden“, Kninski muzej, Knin
  • 2020. „Wagner“, Galerija Galženica, Velika Gorica
  • 2021. “Wagner“, Paviljon Juraj Šporer, Opatija
  • 2021. “Moguće nemoguće“, Galerija Antuna Augustinčića, Klanjec
  • 2021. “Forbidden Melody“, Galerija Vladimir Bužančić, Zagreb
  • 2021. “Forbidden Melody“, Palača Fritzi, Lošinjski muzej, Mali Lošinj
  •  Međunarodne samostalne izložbe
  • 2014. “Zug der Farben”, Galerie Lumina, Beč, Austrija
  • 2015. “Der Kater aus Volosko”, Museum der Stadt Bad Ischl, Austrija
  • 2015. “Der Kater aus Volosko”, Galerie Einraum, Gleisdorf, Austrija
  • 2017. „Spiritual Market“, Galerie Cars and Arts, Beč, Austrija
  • 2018. „Koncertualna umjetnost“, Jazz Ravne (SLO)
  • 2020. “Sandhour”, Berlin (Institut fur Alles mugliche)
  • Skupne izložbe
  • 2017. „Cycles“, Galerie 11b, Salzburg, Austria
  • 2018. Tjedan dizajna, Zagreb
  • 2018. Završna izložba studenata, galerija Kortil, Rijeka
  • 2018. Završna izložba studenata, Baška
  • 2020. Umjetnička intervencija „Čuvar plaže“, Opatija
  • 2020. “Nezvjesna izložba“, galerija Kortil, Rijeka
  • 2020. “Umjetnost i politika“, HDLU Istre, Pula
  • 2020. Godišnja izložba članova HDLU-a, (Galerija Prsten, Galerija PM, Dom HDLU),Zagreb
  • 2020. “Zvučne okupacije“, galerija SKC Rijeka
  • 2021. Izložba novoprimljenih članova HDLUR, Galerija HDLU Rijeka
  • 2021. „Corpus Humanus“, HDLU Istre, Pula

Nagrade:

Nagrada Porin 2017. godine – najbolji jazz album

Nominacija Porin 2017. godine – najbolja jazz skladba

Godišnja nagrada Općine Matulji 2015. i 2018. godine

Posebno priznanje Akademije primijenjenih umjetnosti u Rijeci 2018.

Godišnja nagrada Primorsko Goranske Županije za doprinos kulturi (2018.)

Nagrada Status za najbolje jazz basista i kontrabasista 2012. i 2020. godine

Nominacija Porin 2021. – najbolja jazz izvedba

Autorski jazz albumi:

“Night speaking”, Menart (2015.)

“Spiritual market” , Croatia Records (2016.)

“Libertin”, vlastitio izdanje (2017.)

“Forbidden Live”, Distinctive (2018.)

Film:

Spiritual Market, 2016.

(Idejni začetnik ko-scenarist, glavni glumac; redatelji: Ira Tomić i John Kardum), 38 minuta

Davor Hrvoj, novinar i autor četiri knjige, uz članke u novinama i časopisima, te na web stranicama objavljuje i fotografije. Kao autor fotografija – portreta jazz glazbenika – sudjelovao je na kolektivnim izložbama u Zagrebu (Europski dom, ZeKaeM, Teatar &TD Studentskoga centra, Sajam glazbe na Zagrebačkom Velesajmu, Galerija Klovićevi dvori, predvorje kina Studentskoga centra, Galerija na otvorenom – ispred Vip centra u Gajevoj 2 b), te samostalnim izložbama u Zagrebu (Klub Gjuro II, KD Lisinski, Galerija Roland Planet, Knjižnica i čitaonica Bogdana Ogrizovića, Klub književnika, Jazz Club, Pod starim krovovima, Glazbena knjižara Rockmark, Centar za kulturu i obrazovanje Susedgrad, klub Boogie, Kulturni centar Mesnička), Varaždinu (Galerija Garestin), Zadru (Gradska knjižnica Zadar, Hrvatsko narodno kazalište Zadar), Osijeku (Gradska i sveučilišna knjižnica Osijek), Rijeci (Sveučilišna knjižnica Rijeka, Hrvatski kulturni dom na Sušaku, FactoRI Bar), Slunju (Galerija Pučkog otvorenog učilišta), Sisku (Siscia Jazz Club, Foto galerija Siscia obscura), Rovinju (MMC Grada Rovinja), Poreču (Galerija Sinčić), Balama (lapidarij župne crkve Pohođenja Blažene djevice Marije Sv. Elizabeti, Konoba Kamene priče), Bjelovaru (Narodna knjižnica Petar Preradović), Koprivnici (Muzej grada Koprivnice, Intek Music Shop), Grožnjanu (Gradska galerija Fonticus), Slavonskom Brodu (Gradska knjižnica Slavonski Brod), Sarajevu (Gradska vijećnica, Club Monument), Ravne na Koroškem (Kulturni center Ravne), Rabu (Galerija Pik, Moderato Caffe), Križevcima (Multimedijalni i kulturni centar Klub Kulture), Gliwicama (Kulturni centar Jazovia), Voloskom (Galerija – Atelijer Žana-Boyd), Košicama (Alfa Pavilon Kasarne Kulturpark), Splitu (Etnografski muzej) i Kairu (Margo Veillon Gallery at the American University – Tahrir Cultural Centre).