• Galerija Centra za  kulturu Čakovec / četvrtak, 10. ožujka 2022. u 19.00 sati / otvorenje izložbe

Trajanje: 10.3. – 9.5.2022.

Robert Wrana

Lignum, lapis, ferrum

Vrlo novo stvaralaštvo

Robert Wrana jedno je od zvučnijih imena lokalne likovno-umjetničke scene koji lokalnu zajednicu nije zadužio samo svojim autorskim likovno-umjetničkim radom već i likovno-pedagoškim doprinosom. Široj javnosti najpoznatiji je po svojem prepoznatljivom i autentičnom rukopisu stiliziranoga lirizma u slikarstvu, grafici i skulpturama u keramici, a upravo ga ova izložba njegovih dosad neizloženih skulptura u drvu, željezu i kamenu predstavlja u jednom novom svjetlu koje otkriva slojevitost i nove dimenzije njegova opusa, interesa i mogućnosti.

BIJELI OBLAK, ulje na platnu, 78 x 113 cm

Lignum

Wranina sklonost kolorizmu, kao i zasićenje i odmak od istoga, karakteristični su za cijeli njegov opus, a provlače se i kroz skulpture u drvetu, otkrivajući što sve drvo kao materijal koji u sebi sadrži određenu toplinu koje su ostali materijali lišeni, može ponuditi i dati. Sukladno koloritu ili manjku istoga, razvija se i forma samih skulptura koja biva oslobođena asocijacijom viđenoga. Određenu asocijativnost spram figuracije i prepoznatljivosti oblika možemo uočiti kod skulptura koje bi odgovarale Wrani koloristu. Ta je asocijativnost bliža simbolizmu koji nas navodi da ih promatramo kao zavjetne skulpture posvećene međimurskom zavičaju i ljudima koji su mu konstantni izvor inspiracije (Mamica 1 i 2, Vježba na malom bregu, Dva vala). Forma i volumen tih skulptura razlikuju se od onih decentnije obojenih dobivajući razigranije obrise Wraninim koketiranjem s pokretom. Pozicioniranjem gornjih, volumenom laganijih elemenata u različitim smjerovima dinamizira ih i otvara prema prostoru čime istražuje pokret, ali ga ne realizira. Kolorizam ovih skulptura priča jednako važnu priču o osunčanim međimurskim bregima ili vodama i svjedoči kako Wrana ne ostavlja svoj slikarski duh po strani ni kada je riječ o skulpturi, što je već viđeno u njegovim djelima u keramici. Ta je tendencija snažnom kolorizmu i dinamici vidljiva i na nekima od izloženih slikarskih djela gdje je motiv sveden na ono primarno u slikarstvu, nijanse poteza i boja (Poslije kiše, Bijeli oblak).

DVOJE, obojeno drvo, 26 x 13 x 10 cm

Wrana ne zaboravlja ni važnost linije kojom iscrtava detalje (Dvije ptice, Jesen) ili naglašava teksturu same površine (Dvoje, Stablo 2). Potonjim skulpturama okreće se drugoj sferi interesa u kojoj je forma u prvom planu. Boja zamire, postaje prigušena i više nalikuje bojama koje možemo susresti u prirodi, a tome se priklanja i forma. Volumen se zatvara, postaje stiliziran, organski, monolitniji i statičniji (Stablo 1 i 2, Plod, Žuti plod). Te su karakteristike najvidljivije kod skulpture Vratnice čiji je volumen potpuno zatvoren, odmiče se od upotrebe boje, ali površinu dinamizira nijansama dubine rezbarenja, tehnikom paljenja drveta i zabijenim čavlima. Odmak od monolitnosti i prisustvo dinamike volumena vidljivo je kod Stabla 3, dok je skulptura Rastočeni čamac oblikovanjem volumena i formom bliža prvoj skupini. Naspram manjim djelima snažnijeg kolorita i dinamike, ovim skulpturama stvara suvremenu apstraktnu formu.

RASTOČENI ČAMAC, obojeno drvo, 22 x 30 x 23 cm

Ferrum et lapis

Wranine skulpture u metalu i kamenu otkrivaju dva stvaralačka impulsa prisutna u umjetniku: jedan koji je sklon figuraciji i naraciji te drugi priklonjen sažimanju i apstrahiranju. Metalne skulpture načinjene su od plošno i linijskih istanjenih ploča koje umjetnik reže, savija i vari kako bi sastavio skulpture prepoznatljive motivike, istovremeno ih koristeći u propitivanju suodnosa mase i konstrukcije, volumena i prostora. U kompozicijski i konstrukcijski uravnoteženim skulpturama, umjetnik postiže dojam dinamičnost razlamanjem (Ratnik) odnosno pomicanjem njihove vertikalne osi u stranu (Akrobat) ili pak rastvaranjem i razvođenjem njihovoga volumena, poput razgranatoga rogovlja Jelena. Varove ostavlja vidljivima i ponegdje otvorenima, često ih koristeći za obogaćivanje teksture inače glatke površine metalnih ploča.

JELEN, metal, 46 x 40 x 20 cm

Razvedena i otvorena forma metalnih skulptura u kontrastu je sa zatvorenošću kipova u kamenu. Riječ je o monolitnim skulpturama u koje prostor ne zalazi, već ih obavija kao omotač. U izboru oblika kamena s kojim radi, umjetnik odabire onaj u kojem pronalazi željeni vegetabilni odnosno životinjski oblik i intervenira u obliku linija koje urezuje u površinu kako bi skulpturi dao završni oblik, otkidajući je na taj način od apstrakcije i pridajući joj figurativan značaj. Međutim, u odnosu na radove u metalu, ova je skulptura stilizirana i svedena na osnove: plohu i liniju. Iako reducirane forme, poveznica između malenih kamenih skulptura – koje izgledom podsjećaju na paleolitske votivne skulpture – i međimurske flore i faune, što je jedna od osnovnih odrednica Wranina stvaralaštva, više je nego jasna.

Marta Horvat, Maja Žvorc

KONJ, kamen, 9 x 16 x 7 cm

BIOGRAFIJA

Robert Wrana  rođen je 1943. u Zalaegerszegu u Mađarskoj. Nakon završenog likovnog odjela Pedagoške akademije u Čakovcu (1966.) radni vijek posvetio je uspješnoj karijeri likovnog pedagoga, o čemu svjedoče i brojne nagrade i priznanja iz tog područja.

U autorskom radu ostvaruje brojne cikluse prepoznatljivog i autentičnog rukopisa u raznim tehnikama od slikarstva i grafike do keramike i skulpture u raznim materijalima. Najprepoznatljiviji dio opusa ostvario je radovima u monotipiji i keramici, a inspiraciju za svoja djela crpi iz lokalne flore i faune, ljudi, vjerskih i povijesnih tema, glagoljice i arhitekture.

Samostalno izlaže od 1978. u Hrvatskoj, Austriji i Njemačkoj, a njegov rad posebno je praćen na lokalnoj likovnoj sceni. U Muzeju Međimurja samostalno izlaže 1986. i 2013. U Centru za kulturu Čakovec 1980.-ih izlagao je na skupnim izložbama likovnog stvaralaštva radnika u prosvjeti i kulturi, 1984. na samostalnoj izložbi, 1986. na zajedničkoj izložbi sa Slobodanom Benkovićem Bočom, nakon čega ponovno samostalno izlaže 1996., 2000., 2007. i 2011. uz Majski muzički memorijal izložbom „Vuprem oči“.

Sudjelovao je na brojnim skupnim izložbama u Hrvatskoj i inozemstvu. Član je HDLU-a Međimurja, Matice hrvatske i Kerameikona.

Djela mu se nalaze u mnogim javnim prostorima Međimurja i šire. Živi i radi u Čakovcu.