Centar za kulturu Čakovec / Galerija / četvrtak / 29. veljače 2024. / 19.00 sati / otvorenje izložbe kolaža

NEDA MADJAR

reORGANIzacija

Trajanje izložbe: 29. veljače – 1. travnja 2024.

Stvaralačkom opusu Nede Madjar svojstveno je dinamično ispreplitanje raznovrsnosti u odabiru medija kojim će prenijeti svoja promišljanja i vjernosti temi koju sustavno razmatra kroz svoj likovni izričaj. Tehnika varira, no narativ proizlazi iz istog izvora bilo da je riječ o grafici, crtežu, umjetničkoj keramici ili o slikarskoj tehnici kolaža koji čine njen najrecentniji ciklus. Riječ je interakciji metafizičkog, osjećajnog aspekta ljudske prirode s fizičkim, materijalnim tijelom iz kojeg spomenute emocije izrastaju, učestalo bez ikakve mogućnosti kontrole nad njima. Nemir, tjeskoba, strah samo su apstraktne ideje koje svoje uporište ne nalaze u razumu, ali fizičke manifestacije mučnine, ubrzanog bila ili nedostatka daha njihovo prisustvo pretvaraju u stvarnost na koju nitko od nas nije u potpunosti imun.

Motivi koje autorica koristi simboličnog su i ilustrativnog karaktera: svakodnevni „zagađivači” našeg mentalnog i fizičkog zdravlja pomno su odabrani i smješteni unutar tijela koja su na nekim radovima tek naznačena siluetom stvorenom od različitih vrsta pozadinskih podloga ili dodavanjem prethodno izrezanih ruku. Osnovu kompozicije čine rebra dok je u fokusu ljudski torzo čije dimenzije imitiraju stvarne proporcije ljudskog tijela čemu je autorica prilagodila odabir formata. Organa nema, zamjenjuju ih prizori iz svakodnevice poput šalica kave, odbačene plastične vrećice, riba, očiju i sl. koji predstavljaju svakodnevne stresore ili očajničke mehanizme da se isti što učinkovitije potisnu ili pometu ispod tepiha gdje o njima više nije potrebno razmišljati, barem dok nanovo ne isplivaju na površinu.

Odabir tehnike također slijedi sadržaj i upotpunjuje ga. Postupak selekcije, izrezivanja i ponovnog spajanja elemenata u novu cjelinu meditativni je čin koji liječi, ali ne bez vlastitih izazova. Prikupljanje materijala za jednu kompoziciju dugotrajan je i ovisi o sadržaju dostupnih časopisa i materijala, ne o preferencijama autorice čiji je zadatak pronaći najbolje mjesto za svaki od odabranih motiva što nije uvijek stvar osobnog izbora, već kao i u životu, stvar mogućnosti unutar zadanih okvira. Sukladno tome, proces stvaranja istovremeno može biti percipiran i kao izvor frustracije. Unatoč kreativnim ograničenjima, Madjar nastoji izbjeći prikazivačke klišeje i već viđene kombinacije te, ako koristi iste ili srodne motive, unutar svakog rada će im dati drugo značenje u sklopu novog konteksta, ne zanemarujući estetsku komponentu.

Svakodnevica koju živimo često stvara osjećaje dezorijentiranosti, strepnje i neizvjesnosti kojima je teško definirati uzrok ili objašnjenje, ali čiju težinu osjećamo jednako stvarnom kao bilo koju predmetnu pojavu iz naše okoline, ako ne i stvarnijom. Kroz svoje kolažirane kompozicije Neda Madjar u prvi plan stavlja upravo spomenute emocije čime potiče promatrača da se, unatoč početnoj nelagodi, suoči sa samim sobom i propita vezu svojeg trenutnog duševnog i tjelesnog stanja. Uporabom svima poznate, ali nedovoljno zastupljene tehnike kolaža učvršćuje svoj koncept dok istovremeno promatraču uspijeva dočarati kompleksnost i ozbiljnost odabrane tematike na pristupačan, zaigran i neopterećen način.

Tanja Karas, mag. hist. art.

katalog madjar